خمیر فوندانت چیست و چه کاربردی دارد؟

خمیر فوندانت چیست و چه کاربردی دارد؟

خمیر فوندانت چیست؟

خمیر فوندانت نوعی خمیر قنادی سفید رنگ است که اغلب برای پوشش دادن کیک، شیرینی و آب‌نبات از آن استفاده می‌شود.

خمیر فوندانت از اشباع شکر و آب تولید می‌شود. این فرایند تا مرحله‌ای ادامه پیدا می‌کند که خمیر به شکل یک توپ نرم در بیاید. وقتی‌که این ترکیب پخته و کمی سرد شود. بسیار انعطاف پذیر شده و می‌توان آن را ورز داد و به شکل‌های مختلف در آورد. معمولاً به خمیر فوندانت طعم دهنده و رنگ دهنده نیز اضافه می‌شود.

آیسینگ فوندات چیست؟

در اغلب موارد منظور از فوندانت همان آیسینگ فوندانت است. از آیسینگ در تزیینات خوراکی بر روی کیک و شیرینی و همچنین برای مجسمه سازی و ساختن اشکال مختلف استفاده می‌شود. آیسینگ از ترکیب آب، شکر، قند و گلیسیرین درست می‌شود و بافتی متفاوت نسبت به سایر آیسینگ‌ها دارد.

انواع فوندانت

فوندانت را از نظر ظاهری می‌توان به سه دسته فوندانت مایع، خمیری و مجسمه سازی تقسیم کرد.

فوندانت مایع

ترکیبی کرم مانند است که برای پوشش دادن کیک و شیرینی استفاده می‌شود. این ساده‌ترین نوع فوندانت است که از آب و شکر درست شده و با گلیسیرین و ژلاتین تثبیت می‌شود.

طرز تهیه فوندانت مایع

فوندانت مایع یک ماده کرم مانند است که برای پر کردن داخل یا پوشش کیک، شیرینی، نبات یا آبنبات استفاده می‌شود. ساده‌ترین روش برای ساخت این فو‌ندانت این است که شکر و آب را با حرارت مخلوط کنیم و بعد با ژلاتین و گلیسیرین تثبیت کنیم و تا مرحله‌ای به پخت ادامه دهیم که به صورت توپ نرمی درآید. کمی که سرد شد، آن را هم می‌زنیم تا هوا با آن مخلوط شود و به شکل توده­ای کدر با بافتی کرمی در آید. گاهی می‌­توانیم به عنوان طعم دهنده لیمو، وانیل و یا سایر مواد طعم دهنده و مواد رنگ دهنده مختلف استفاده کنیم.

فوندانت خمیری

فوندانت خمیری درواقع همان آیسینگ فوندانت است و عموماً وقتی اسمی از فوندات می‌آید منظور همین نوع است. از فوندانت خمیری معمولاً برای تزیین کیک تولد و کیک عروسی استفاده می‌شود.

طرز تهیه فوندانت خمیری

خمیر فوندانت معمولا برای تزئین کیک‌های تولد و عروسی استفاده می­‌شود. گرچه عموما کیک‌­های عروسی را با خمیر بادام که به مارسبان معروف است و رویال آیسینگ تهیه می‌­کنند، اما به دلیل اینکه مغزیات برای افراد زیادی آلرژی‌زا است فو‌ندانت روز به روز خواهان بیشتری پیدا کرده است و کارایی بیشتری دارد.

در خمیر فوندانت می‌توانیم از ژلاتین و گلسیرین استفاده کنیم که ارزش غذایی دارد و قند را در حالت انعطاف پذیری حفظ می‌کند. همچنین می‌­توانیم با استفاده از پودر قند و مارشمالو هم این خمیر را بسازیم. در خمیر فوندانت آماده که در دمای اتاق پایدار است عموما از شکر و روغن هیدروژنه استفاده می‌شود، اما فرمولاسیون‌­های متفاوتی برای فو‌ندانتی که در دمای معمول پایدار است وجود دارد و مواد اولیه آن شامل؛ قند، صمغ، سلولز و آب است.

فوندانت مجسمه سازی

این نوع مشابه با فوندانت خمیری است ولی نسبت به آن قوام سخت‌تری دارد. از این‌رو برای مجسمه سازی بیش‌تر از این نوع استفاده می‌شود.

طرز تهیه فوندانت مجسمه سازی

فوندانت مجسمه‌سازی تا حدودی شبیه فوندانت خمیری است اما قوام سخت‌تری دارد و همین موضوع باعث می‌شود ترکیب خوبی برای مجسمه‌سازی باشد. خمیر قند یا خمیر گام مشابه خمیر فوندانت است، اما نهایتا کاملا سخت می‌شود و بنابراین برای ساخت تزئینات کیک بزرگ‌تر مثل شکل عروس و داماد، گل­های بزرگتر و… استفاده می‌شود. مواد اولیه لازم برای تهیه خمیر قند عموما سفیده تخم مرغ و پودر قند هستند.

ارزش غذایی فوندانت

ارزش غذایی فوندانت به واسطه قند و شکر موجود در آن 373 کالری در هر 100 گرم است و جز این ارزش غذایی دیگری ندارد.

مزایا و مضرات خمیر فوندانت

همان‌طور که گفتیم بیش‌ترین مواد تشکیل‌دهنده فوندانت قند و شکر است بنابراین از لحاظ غذایی مزایا و معایبی همانند قند و شکر دارد.

مزایا

  • بیش‌ترین علت محبوبیت فوندانت در صنعت کیک و شیرینی پزی قابلیت‌های تزیینی آن است.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی شکل می‌گیرد.
  • قابلیت جذب رنگ خوبی دارد.
  • همچنین ماندگاری طولانی‌تری نسبت به سایر تزیینات خوراکی کیک و شیرینی دارد و به سرعت فاسد نمی‌شود.
  • در مقایسه با مارسیپان که از ترکیب مغز بادام و شکر درست می‌شود شکل پذیری بیش‌تری دارد و همچنین به دلیل عدم استفاده از طعم پایه بادام در آن برای کسانی که نسبت به آجیل آلرژی دارند مناسب است.

مضرات

  • مصرف زیاد آن برای کسانی که بیماری‌های قندی و کبدی دارند و همچنین کسانی که رژیم غذایی دارند مناسب نیست و باید میزان مصرف آن را کنترل کنند.
  • استفاده از آن برای کسانی که از مصرف قند منع شده‌اند نیز ممنوع است.
5/5 - (1 امتیاز)