تفاوت بکینگ پودر و جوش شیرین
تفاوت بکینگ پودر و جوش شیرین

تفاوت بکینگ پودر و جوش شیرین

پخت و پز یک هنر است، اما یک علم نیز هست. دو ماده ای که اغلب باعث سردرگمی می شوند بیکینگ پودر و جوش شیرین هستند. آنها با وجود نام و ظاهر مشابه، نقش های متفاوتی را در پخت و پز انجام می دهند. در این مقاله قصد داریم به ماهیت و کاربرد و تفاوت بکینگ پودر و جوش شیرین و همچنین خواص یا عوارض سلامتی آنها بپردازیم. این مقاله توسط تیم وبسایت لاوین، خرید لوازم قنادی، نوشته شده است.

جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، یک ماه پایه‌ای است. هنگامی که با اسیدی مانند سرکه مخلوط می شود، تحت یک واکنش شیمیایی تولید دی اکسید کربن قرار می گیرد. این واکنش همان چیزی است که باعث می شود محصولات پخته شده بالا بیایند و بافت کرکی را ایجاد کند که ما در کیک، کلوچه و نان دوست داریم.

دستور پخت جوش شیرین معمولاً به اسیدی مانند دوغ، شکر قهوه ای، ماست، آب لیمو، سرکه، پودر تارتار، سس، پودر کاکائو طبیعی یا عسل نیاز دارد. اسید با جوش شیرین واکنش می دهد و منجر به تولید دی اکسید کربن می شود که اجازه می دهد محصولات پخته شده شما بالا بیاید.

جوش شیرین قوی است، حدود 3-4 برابر قوی تر از بکینگ پودر. استفاده بیش از حد از جوش شیرین می تواند طعم فلزی و صابونی را در محصولات پخته شده شما ایجاد کند. یک قانون سرانگشتی خوب این است که حدود 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین به ازای هر 1 فنجان آرد استفاده کنید.

بکینگ پودر چیست؟

بیکینگ پودر مخلوطی از جوش شیرین، اسید پودری و نشاسته ذرت است. برخلاف جوش شیرین، برای کار کردن نیازی به اسید اضافی ندارد زیرا قبلاً حاوی یک اسید است. وقتی بیکینگ پودر با مایع مخلوط می شود، گاز دی اکسید کربن ایجاد می کند که باعث می شود محصولات پخته شده بالا بیایند. بیکینگ پودر دو اثر دارد. وقتی خیس می شود مقداری گاز آزاد می کند و وقتی گرم می شود، بقیه گاز را آزاد می کند.

مدت زمان ماندگاری بکینگ پودر و جوش شیرین

هم بیکینگ پودر و هم جوش شیرین می توانند با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست بدهند. برای حفظ بهترین نتایج در پخت، توصیه می شود این مواد را هر سه ماه یکبار تعویض کنید.

برای بررسی اینکه آیا بیکینگ پودر شما هنوز خوب است یا خیر، 3 قاشق غذاخوری آب گرم را در یک کاسه کوچک بریزید، 1/2 قاشق چایخوری بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید. اگر دم بکشد، هنوز تازه است. اگر هیچ واکنشی نشان نداد، وقت آن است که آن را جایگزین کنید.

برای بررسی جوش شیرین، 3 قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر را در یک کاسه کوچک بریزید، 1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید و هم بزنید. اگر به سرعت حباب بزند، باز هم خوب است. اگر واکنشی نشان نداد، آن را بیرون بیاندازید و مقداری تازه بخرید.

آیا باید بیکینگ پودر یا جوش شیرین را در دمای خاصی نگهداری کنم تا تازه بمانند؟

بیکینگ پودر و جوش شیرین نیازی به نگهداری در دمای خاصی ندارند، اما برای حفظ طراوت و تازگی خود باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. قرار گرفتن در معرض رطوبت می تواند باعث جمع شدن و کاهش اثربخشی آنها شود، همچنین گرما می تواند واکنش های شیمیایی را تسریع کند و قدرت آنها را کاهش دهد. بنابراین، این مواد باید دور از منابع حرارتی مانند اجاق گاز یا فر نگهداری شوند.

هنگام نگهداری، مهم است که از ظروف دربسته یا کیسه های دربسته برای جلوگیری از جذب رطوبت استفاده کنید. اگر بیکینگ پودر یا جوش شیرین را در بسته بندی اصلی خود نگهداری می کنید، پس از هر بار استفاده مطمئن شوید که بسته بندی به درستی مهر و موم شده است.

از نگهداری بیکینگ پودر یا جوش شیرین در نزدیکی مواد با بوی تند مانند ادویه ها یا مواد پاک کننده خودداری کنید، زیرا می توانند بو را جذب کنند. همچنین، اگر بیکینگ پودر یا جوش شیرین را از بسته بندی اصلی خود منتقل می کنید، قبل از انتقال، از تمیز و خشک بودن ظرف جدید اطمینان حاصل کنید. همیشه بعد از هر بار استفاده در ظرف را محکم ببندید تا از نفوذ رطوبت و هوا به داخل آن جلوگیری شود.

فیریز کردن یک روش مرسوم نیست اما می تواند یک روش موثر برای نگهداری جوش شیرین برای مدت طولانی باشد. قبل از انجماد، اطمینان حاصل کنید که جوش شیرین در یک ظرف در بسته محکم بسته شده است تا از جذب رطوبت جلوگیری شود. وقتی آماده استفاده از جوش شیرین یخ زده هستید، اجازه دهید به طور طبیعی در دمای اتاق گرم شود.

محدودیتهای استفاده از جوش شیرین و بکینگ پودر

جوش شیرین

در مقادیر کم، زمانی که جوش شیرین به عنوان بخشی از دستور غذا مصرف شود، خطرناک نیست. با این حال، مصرف مقادیر زیاد می تواند اثرات مضری داشته باشد. جوش شیرین غلظت سدیم بالایی دارد که در صورت مصرف بیش از حد می تواند منجر به تشنج، نارسایی کلیه و کم آبی شود. همچنین می تواند بر روی PH مایعات بدن تأثیر بگذارد و در صورت بالا رفتن pH منجر به مشکلات تنفسی شود. اگر رژیم کم سدیم دارید، باید بدانید که 1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین حاوی حدود 629 میلی گرم سدیم است.

بکینگ پودر

در حالی که بیکینگ پودر به طور کلی در مقادیری که معمولا در پخت و پز یا پخت استفاده می شود بی خطر است، مصرف بیش از حد می تواند منجر به عوارض جدی مانند تشنگی، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ شدید و اسهال شود. اگر فردی بیش از حد بیکینگ پودر مصرف کند، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشد. بکینگ پودر نیز سرشار از سدیم است و بیش از 10 درصد از ارزش روزانه را در یک قاشق چای خوری دارد. اگر فشار خون بالا دارید، باید استفاده از بیکینگ پودر را با پزشک خود در میان بگذارید.

آلرژی جوش شیرین و بکینگ پودر

هیچ آلرژی عمده ای با بیکینگ پودر یا جوش شیرین مرتبط نیست. با این حال، برخی از افراد ممکن است به نمک های آلومینیوم موجود در برخی از پودرهای پخت حساس باشند. اگر حساسیت یا نگرانی دارید، می توانید برندی را انتخاب کنید که از نمک های آلومینیوم استفاده نمی کند.

چه چیزهایی را با بیکینگ پودر و جوش شیرین می‌توان درست کرد؟

بیکینگ پودر و جوش شیرین در انواع دستور العمل ها برای کمک به پف کردن محصولات پخته شده و رسیدن به بافت مورد نظر استفاده می شود. مقدار مورد استفاده بسته به دستور غذا می تواند متفاوت باشد، اما با درنظر گرفتن تفاوت بکینگ پودر و جوش شیرین، در اینجا چند کاربرد رایج و مقادیر معمولی آورده شده است:

1. کاربردهای جوش شیرین

جوش شیرین در دستور العمل هایی استفاده می شود که شامل مواد اسیدی مانند دوغ، شکر قهوه ای، ماست، آب لیمو، سرکه، کرم تارتار، سس، پودر کاکائو طبیعی یا عسل است. از جمله:

  • کوکی‌های شکلاتی: در ایجا جوش شیرین با شکر قهوه ای (یک اسید) در دستور غذا واکنش می دهد و بافت مشخصی از کوکی ها را ایجاد می کند.
  • پنکیک دوغ: اغلب از جوش شیرین استفاده می کنند، زیرا دوغ اسیدی با جوش شیرین واکنش می دهد و پنکیک های کرکی تولید می کند.

2. کاربردهای بکینگ پودر

بیکینگ پودر اغلب در دستور العمل هایی استفاده می شود که حاوی اسید اضافی نیستند، زیرا قبلاً یک اسید در مخلوط خود دارد. مثلا:

  • کیک وانیلی: برای یک کیک معمولی معمولا ۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر مورد نیاز است. بیکینگ پودر با مایع موجود در دستور واکنش نشان می دهد تا کیک پف کند.
  • بیسکویت: بیکینگ پودر اغلب برای کمک به پف دار شدن بیسکویت استفاده می شود. پخت بیسکوییت معمولی ممکن است به حدود 1-2 قاشق چایخوری بکینگ پودر نیاز داشته باشد.

آنچه گفتیم…

در این مقاله به بررسی تفاوت بکینگ پودر و جوش شیرین پرداختیم. بیکینگ پودر و جوش شیرین دو پودری هستند که کاربرد زیادی در پخت و پز دارد. در حالی که بیکینگ پودر و جوش شیرین برای نگهداری در خانه بی خطر هستند، باید به درستی استفاده و نگهداری شوند تا از مشکلات احتمالی سلامتی جلوگیری شود. همیشه قبل از استفاده از تازگی آن را بررسی کنید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی سلامتی، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت لاوین، به مشاهده و خرید آدر و پودر قنادی بپردازید.

5/5 - (1 امتیاز)