پودر جوانه گندم
پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم

جوانه گندم قسمت کوچکی از دانه گندم است که وظیفه کمک به تکثیر گیاه را بر عهده دارد. جوانه گندم، علیرغم حذف شدن از بیشتر محصولات گندم فرآوری شده، جزء اصلی تغذیه ای گندم سبوس دار محسوب میشود. پودر جوانه گندم، به دلیل فواید سلامتی اش، به طور خاص، بخش بسیار مغذی از دانه گندم است. به همین دلیل، می تواند افزودنی همه کاره برای بسیاری از دستور العمل ها باشد. در این مقاله قصد داریم به منافع این پودر مغزی بپردازیم و نشان دهیم که آیا مضراتی هم دارد یا نه. این مقاله توسط فروشگاه لاوین، بهترین فروشگاه لوازم قنادی، نوشته شده است. با ماهمراه باشید

فواید پودر جوانه گندم برای سلامتی

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

گنجاندن جوانه گندم در رژیم غذایی می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و به مبارزه با بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کند. پروتئین های جوانه گندم فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و خطر ابتلا به بیماری های جدی را کاهش می دهد.

  • سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

مصرف منظم گندم غلات کامل و جوانه گندم خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهد. جوانه گندم با بهبود سطح کلسترول، فیبر غذایی را افزایش می دهد که با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

  • کمک به پیشگیری از سرطان

جوانه گندم یا عصاره های آن می تواند خطر ابتلا به سرطان های مختلف را با تداخل در متابولیسم گلوکز و مهار فعالیت های تحریک کننده سرطان در سلول ها کاهش دهد.

  • خواص ضد پیری

جوانه گندم سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها، به کیفیت پوست، کاهش ریزش مو و اثرات ضد پیری کمک می‌کند. ویتامین E موجود در جوانه گندم برای بیماری هایی مانند پسوریازیس، آفتاب سوختگی و چین و چروک فواید ثابت شده ای دارد.

  • افزایش عملکرد ورزشی

اکتاکوزانول طبیعی جوانه گندم با تنظیم مسیرهای تولید انرژی و بهینه سازی ذخایر انرژی، استقامت و عملکرد را افزایش می دهد.

  • بهبود متابولیسم سلولی

ویتامین B موجود در جوانه گندم، از جمله نیاسین، تیامین و فولات، از متابولیسم سلولی پشتیبانی می کند و به تبدیل مواد مغذی به انرژی کمک می کند.
تیامین با اختلالات متابولیک مانند چاقی مزمن مبارزه می کند.

  • سلامت عضلات را تقویت می کند

جوانه گندم منبع غنی پروتئین است که برای حفظ سلامت ماهیچه ها، ترمیم بافت ها و تنظیم سطح انرژی ضروری است.

  • جوانه گندم در دوران بارداری

جوانه گندم سرشار از اسید فولیک است و با کاهش خطر نقص لوله عصبی از بارداری سالم حمایت می کند.

  • جوانه گندم مفید برای دیابتی ها

سطوح بالای اسید فولیک در جوانه گندم باعث کاهش سطح هموسیستئین می شود و خطر ابتلا به بیماری های عروقی، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

  • نظم را ترویج می کند

افزودن جوانه گندم به وعده های غذایی مصرف فیبر غذایی را افزایش می دهد، حرکات منظم روده را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند.

  • افزایش وزن با جوانه گندم

برای کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند، گنجاندن جوانه گندم در رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد، زیرا هر اونس 101 کالری دارد.

  • پوست سالم و درخشان

آنتی اکسیدان های جوانه گندم از بازسازی سلول های سالم حمایت می کنند و باعث درخشندگی پوست می شوند. می توان آن را مصرف کرد یا به عنوان ماسک برای فواید پوست استفاده کرد.

پودر جوانه گندم



مشاهده محصولات آرد و پودر قنادی

نحوه استفاده از پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم را می توان به انواع غذاها اضافه کرد تا ارزش غذایی آن ها افزایش یابد. می توان آن را روی غلات گرم یا سرد، ماست و یا حتی گوشت پاشید. همچنین می توان آن را در حین پختن کیک ‌ها، مافین ها، کاسرول ها یا پنکیک ها مخلوط کرد. با وجود فواید تغذیه ای آن، مصرف متعادل پودر جوانه گندم بسیار مهم است. هیچ مقدار رسمی توصیه شده روزانه برای جوانه گندم وجود ندارد، اما بیشتر مکمل ها یک قرص یا قاشق غذاخوری در روز را توصیه می کنند.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف پودر جوانه گندم

در حالی که پودر جوانه گندم به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است، ممکن است برای همه مناسب نباشد. افرادی که حساسیت به گلوتن دارند باید از مکمل های جوانه گندم اجتناب کنند، زیرا حاوی گلوتن است.

افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند باید مراقب سهم جوانه گندم خود باشند، زیرا یک فنجان حاوی نزدیک به 60 گرم کربوهیدرات است. روغن جوانه گندم همچنین سرشار از تری گلیسیرید است که نوعی چربی است. افراد مبتلا به بیماری قلبی و همچنین افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، باید میزان مصرف خود را کنترل کنند، زیرا سطوح بالای تری گلیسیرید با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است. عصاره جوانه گندم در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد می کند که عبارتند از اسهال، حالت تهوع، گاز و سرگیجه.

جوانه گندم حاوی آگلوتینین است، پروتئینی که می تواند علائم آلرژی گندم را در برخی افراد ایجاد کند. اگر آلرژی خفیف به گندم دارید، علائم شما ممکن است بعد از خوردن جوانه گندم بدتر از خوردن محصولات غلات کامل باشد. جوانه گندم سرشار از اگزالات است، ترکیبی که می تواند در برخی افراد باعث ایجاد سنگ کلیه شود. جوانه گندم در هر قاشق غذاخوری حدود 10 میلی گرم اسید اگزالیک دارد.

موارد احتیاط پودر جوانه گندم

افراد مبتلا به حساسیت به هر یک از اجزای فرمولاسیون، حساسیت به گلوتن، عدم تحمل فروکتوز، پیوند اعضا یا بافت، زخم های گوارشی یا اثنی عشر خونریزی دهنده، التهاب روده (انتتریت/کولیت)، و سندرم سوء جذب نباید از عصاره جوانه گندم استفاده کنند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که عصاره جوانه گندم باید فقط زمانی داده شود که بیمار بتواند حداقل 4 روز غذای خوراکی را تحمل کند.

اگر در نظر دارید پودر جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، همیشه بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. آنها می توانند بر اساس نیازها و شرایط سلامت فردی شما مشاوره شخصی ارائه دهند.

آنچه گفتیم…

پودر جوانه گندم یک ماده مغذی است که می تواند مزایای سلامتی قابل توجهی را به رژیم غذایی شما اضافه کند. از افزایش ارزش غذایی وعده های غذایی تا تامین مواد مغذی ضروری، پودر جوانه گندم افزودنی همه کاره و مفید برای آشپزخانه شما است. چه به دنبال افزایش مصرف مواد مغذی خود باشید و چه صرفاً می خواهید طعم های جدید را آزمایش کنید، پودر جوانه گندم یک انتخاب عالی است.

5/5 - (1 امتیاز)