معرفی و طرز تهیه موچی
موچی چیست

معرفی و طرز تهیه موچی

موچی چیست؟

موچی یک نوع کیک برنجی است که با استفاده از نوعی برنج نرم و دانه کوتاه به نام «موشی گوما» یا «موچی‌ گومه» تهیه می‌شود و اغلب داخل آن‌ها را با مواد مختلفی مانند انواع میوه، بستنی، شکلات و… پر می‌کنند. این کیک‌های برنجی بافتی چسبناک دارند و با رنگ‌های خوراکی قابل رنگ آمیزی هستند. در فرهنگ سنتی ژاپن، موچی به عنوان غذای خدایان و نماد خوش شانسی و ازدواج‌های شاد در نظر گرفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با موچی، با لاوین فروشگاه لوازم قنادی همراه باشید.

موچی‌ها در طعم‌ها مختلفی از جمله شکلات، وانیل، توت فرنگی، انبه، قهوه ، ماچا و… تهیه و به فروش می‌رسند. جالب است بدانید یک تکه کوچک موچی تقریباً معادل یک کاسه بزرگ برنج کالری دارد؛ بنابراین علاوه بر خوش طعم بودن، بسیار مقوی است و یک منبع مناسب برای کسب انرژی نیز محسوب می‌شود.

موچی یک شیرینی بدون کلسترول است و هیچ تهدیدی برای چربی خون ندارد. بنابراین محدودیتی در خرید شیرینی موچی یا تهیه موچی ندارید. هم‌چنین نیاز نیست نگران گلوتن باشید. مخصوصاً اگر به گلوتن حساسیت دارید. مقادیر ویتامین‌های متنوع A, K, E, C و مواد معدنی پرخاصیتی مانند فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز در موچی کم نیست و آن را به یک خوراکی سالم تبدیل کرده است.

تاریخچه موچی

موچی نخستین بار در چین باستان تهیه شد و سپس به سایر کشورهای شرق آسیا رسید. اما ژاپنی‌ها با تغییر دادن روش تهیه و طبخ آن کاری کردند که امروزه هنگام شنیدن نام موچی تنها به یاد یک شیرینی ژاپنی بیافتیم. در ژاپن، مردم انواع مختلفی از موچی را توسعه دادند بطوریکه امروزه علاوه بر شیرینی از آن در تهیه غذا و سوپ نیز استفاده می شود.

در اواخر قرن هشتم افسانه‌ای از موچی به وجود آمد که گفته می‌شد روزی یک مرد ثروتمند از برنج‌های باقی‌مانده زمینش موچی صاف (نه گرد) پخت و با تیرِ کمان به آن شلیک کرد. شیرینی موچی به یک پرنده سفید رنگ تبدیل شد و به آسمان پرواز کرد. بعد از آن، زمین‌های برنج آن مرد ثروتمند حاصل خیزی خودش را از دست داد و او به یک مرد فقیر تبدیل شد. بنا به افسانه‌های ژاپنی، موچی که به شکل گرد تهیه می‌شود قدرت روحانی دارد.

در دوره پادشاهی “هی آن” که از سال 749 الی 1185 میلادی ادامه داشت، موچی به عنوان شیرینی سال نو شناخته شد. در قرن دهم، انواع مختلفی از موچی برای خدایان مذهبی در مراسم دینی “شینیتو” به عنوان پیشکش، استفاده می‌شد. این هدیه به ظاهر ساده، نماد خوش‌‌یمنی و تقدس است و تا سال‌های زیادی، به عنوان یک غذای درباری و متعلق به طبقه مرفه ژاپن به حساب می‌آمده است. از قرن 11 میلادی خوردن موچی در سایر طبقات جامعه رواج یافت و تهیه آن در انواع جشن ها مثل: تولد نوزاد، عروسی، پیروزی در جنگ، سال نو و… مرسوم شد.

موچی به عنوان یک خوراکی با انرژی زیاد شناخته می شود و به همین دلیل مورد توجه و محبوبیت همگان قرار گرفته است. اندازه کوچک و در عین حال مقوی بودن آن، باعث شد که موچی به عنوان یک خوراکی مناسب برای سامورایی ها و جنگجویان ژاپنی شناخته شود. علاوه بر این در گذشته صدای صدای کوبیدن برنج در هاون ها به عنوان نمادی از حضور جنگجویان در میدان نبرد تلقی می شد. با توجه به مسائل فوق می توان گفت که موچی همچون سوشی عضوی جدایی ناپذیر از فرهنگ ژاپن است.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی موچی

  1. آرد برنج گلوتینوس 100 گرم
  2. پودر قند 30گرم
  3. نشاسته ذرت 40 گرم
  4. کره 20 گرم
  5. شیر 180 گرم
  6. رنگ ژله ای یا پودری در صورت تمایل
  7. اسانس خوراکی در صورت تمایل

مواد لازم جهت فیلینگ شیرینی موچی

فیلینگ موچی، بسیار سلیقه ای است. این یعنی اینکه شما می توانید از انواع خامه یا مینارین قنادی، پنیر خامه ای،مغزها، میوه ها، شکلات، بستنی، کرم کاکائو یا کارامل و… استفاده کنید.

طرز تهیه موچی

ابتدا آرد برنج گلوتینوس، پودر قند و نشاسته ذرت را الک و سپس با شیر خوب مخلوط کنید.

وقتی مخلوط، کاملا یکدست و همگن شد، آن را از صافی رد کنید تا مواد گلوله شده داخل آن نباشد.

سپس مواد را داخل تابه بریزید. و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید.

مواد داخل تابه را مدام به آرامی هم بزنید (اگر دوست داشتید خمیر شما تک رنگ باشد در این مرحله به آن رنگ خوراکی ژله ای یا پودری مورد نظرتان را اضافه کنید)، تا جایی که از حالت مایع خارج شود و بصورت منسجم درآید.

خمیر را از تابه خارج کنید، روی صفحه کار خود نشاسته ذرت بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و به آن کره و در صورت تمایل اسانس خوراکی را اضافه کنید.

در حالیکه خمیر نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است، حدود 10 الی 15 دقیقه آن را خوب و با حوصله ورز دهید (چنگ نزنید). خمیر شما زمانی آماده است که کاملا حالت کشسانی پیدا کند.

روی سطح خمیر کمی نشاسته ذرت بریزید و آن را  داخل کیسه فریزر قرارداده و حدودا 20 الی 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید.

وقتی خمیر را از یخچال خارج کردید آنرا به تعداد، قسمت دلخواه تقسیم کنید. اگر دوست داشتید خمیر شما چند رنگ باشد در این مرحله به آن رنگ های خوراکی ژله ای مورد نظرتان را اضافه کنید و مجددا هر قسمت را ورز دهید تا خمیر بصورت یکنواخت رنگ شود.

روی صفحه کار خود کمی نشاسته ذرت بریزید و چانه ها را یکی یکی  روی آن با وردنه پهن کنید.

وقتی هر چانه را پهن کردید، پیش از آنکه روی هم بگذارید لا به لای آنها کیسه فریزر بگذارید تا خشک نشوند و بهم نچسبند.

برای اینکه موچی های یکدست و یک شکل داشته باشید، بهتر است هر خمیر را روی کاسه یا قالبهای سیلیکونی نیمکره پهن کنید و بعد از آن  فیلینگ مورد نظرتان را انجام دهید.

موچی های شما آماده است. نوش جان

نکات مهم برای درست کردن موچی

برای تهیه موچی فقط باید از برنج گلوتینوس استفاده کنید. این نوع برنج بافت چسبناک و کشسان دارد و باعث می‌شود موچی شکل خود را حفظ کند.

خمیر موچی بسیار چسبناک است، لذا برای اینکه به دست و سطح کار نچسبد بهتر است، از هر از چند گاهی  دست و سطح کار خود را کمی به نشاسته ذرت آغشته کنید.

موچی خانگی را به مدت زیاد نگهداری نکنید. ولی اگر زمان آماده سازی تا سرو آن چند ساعت است می توانید آنها را در ظرف دردار و در یخچال نگهداری کنید.

سالانه چندین نفر در ژاپن در اثر خوردن موچی، جان خود را از دست می‌دهند. شیرینی موچی به دلیل بافت چسبنده و کشسان خود می تواند سبب خفگی ‌شود. اگر این شیرینی را به خوبی نجوید، یا تکه بزرگی از آن را دهان خود نگه دارید، ممکن است در حلق گیر کند و تنفس را مشکل کند. پس هنگام آماده کردن این شیرینی تکه های آن را بزرگ نگیرید و در زمان میل کردن بسیار مراقب باشید و خوب بجوید. به سالمندان و کودکان توصیه کنید که آن را با آب فراوان بخورند و به ‌صورت تکه تکه میل کنند.

5/5 - (1 امتیاز)