اهمیت تخم مرغ در کیک‌ پزی
تخم مرغ

اهمیت تخم مرغ در کیک‌ پزی

تخم مرغ یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در صنعت پخت و پز است به طوری که در دستور پخت اغلب کیک ها و شیرینی ها وجود دارد؟ اما چرا؟ باید ببینیم تخم مرغ چه تاثیری در فرآیند شیرینی پزی دارد و دقیقا بعد از افزودن تخم مرغ چه اتفاقی می افتد و همچنین در طول زمان پخت چه اتفاقی برای تخم مرغ می افتد. برای اینکه جواب این سوالها را دریافت کنید با ما تا آخر این مطلب همراه باشید.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی پروتئین است و از دو بخش زرده (منبع چربی) و سفیده (منبع پروتئین) تشکیل شده است. ترکیب این دو بخش با یکدیگر، می‌تواند به عنوان قوام دهنده، مرطوب کننده، طعم دهنده و یک چسب طبیعی، در موادغذایی عمل کند. یک سوم تخم مرغ زرده و تقریبا دو سوم آن سفیده است. سفیده از آب و پروتئین تشکیل شده است.

چرا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا میکنیم؟

سفیده تخم مرغ با هم زدن به خاطر وجود دو ماده اوالبومین و اواموسین، کف کرده و حجیم می شود اما زرده تخم مرغ این خاصیت را ندارد و پف نمی کند. اما زرده تخم مرغ نه تنها پف نمیکند بلکه جلوی پف کردن و حجیم شدن سفیده را نیز می گیرد. به همین خاطر این دو را در ابتدا از هم جدا میکنند و پس از اینکه سفیده را حجیم کردند، زرده را در آخر به آن اضافه می کنند. دما می تواند بر پف کردن سفیده تخم مرغ اثر بگذارد. برای کیک پزی و شیرینی پزی باید تخم مرغ ها را 20 دقیقه در دمای محیط گذاشت. با این کار سفیده بیشتر پف می کند.

جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ

 

مقاله خواندنی: طرز تهیه پنکیک خانگی مناسب صبحانه

اهمیت تخم مرغ در کیک پزی

در اینجا به نقش و اهمیت تخم مرغ در کیک پزی و شیرینی پزی می پردازیم.

تقویت و بهبود عملکرد گلوتن خمیر

در آرد ماده ای به نام گلوتن وجود دارد که تخم مرغ باعث بهبود عملکرد آن می شود. افزودن تخم مرغ به آرد باعث ایجاد حفره های بیشتر در خمیر شده و بافت خمیر سبک تر می شود. همچنین به خاطر وجود آنزیم لسیتین موجود در تخم مرغ و ترکیب آن با گلوتن باعث می شود تا خمیر بافت منسجم تر و منعطف تری داشته باشد.

ایجاد بافت نرم

زرده‌ی تخم مرغ شامل درصد بالایی از چربی است. وجود این چربی‌ها باعث نرم شدن گلوتن و حفظ رطوبت آن‌ها می‌شود. بنابراین  با اضافه کردن تخم مرغ به خمیر،  به حفظ رطوبت و نرمی آن کمک می‌شود

طلایی شدن پوسته‌‌ی رویی

از آنجایی که پروتئین در تخم مرغ وجود دارد، معمولا برای پخت خمیرهایی که تخم مرغ دارند از دمای کمتری استفاده می شود چون پروتئین موجود در خمیر باعث می شود که زودتر بسوزد. برای طلایی شدن بافت و لایه رویی شیرینی ها و خمیرهای نان نیز مقداری زرده مالیده می شود تا بعد از پخت خوشرنگ و طلایی شوند.

حجم دهنده‌ طبیعی

در بعضی از غذاها  بکینگ پودر یا جوش شیرین استفاده می شود تا پف کنند. اما تخم مرغ به عنوان حجم دهنده طبیعی باعث پف خمیر در نانها و شیرینی ها می شود.

مقاله مفید: تفاوت بکینگ پودر و جوش شیرین

تخم مرغ و بهبود طعم‌ها

اسید چرب موجود در زرده‌ی تخم مرغ لسیتین نام دارد. این اسید چرب باعث بهبود مزه‌ی مواد موجود در خمیر و در نهایت مزه‌ی نان می‌شود. فرآیند کاراملیزه شدن نیز باعث ایجاد مزه‌ی شیرینی بسیار ملایمی در خمیر خواهد شد. اضافه کردن تخم مرغ به خمیر، در نهایت طعم بهتر و مطلوب‌تری را به نان می‌بخشد.

افزایش ماندگاری و جلوگیری از بیات شدن

عمده ترین دلیل بیات شدن  نان ها تغییر در ساختار نشاسته است. تخم مرغ از این تغییر جلوگیری می کند. و باعث افزایش ماندگاری نان می شود.

مطلب خواندنی: همه چیز در مورد چیزکیک

لوازم قنادی

برای کیک پزی و شیرینی پزی انواع لوازم قنادی مورد نیاز است تا کار شما را راحت تر کند. خرید لوازم قنادی مرغوب و با کیفیت باعث می شود تا با خیالی آسوده وقت خود را هدر ندهید و یکبار برای همیشه خرید کنید. فروشگاه آنلاین لوازم قنادی جدیدا باعث شده که مشکلات ترافیک و شلوغی حل شود و خرید لوازم قنادی و کیک پزی راحت تر شود. با مراجعه به سایت لاوین، بهترین فروشگاه لوازم قنادی در تهران، با اطمینان از قیمت و کیفیت خرید ابزارآلات، مواد اولیه و انواع قالب کیک و شیرینی  را انجام دهید تا در سریع ترین زمان کالای خود را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)