طرز تهیه کیک بدون شیر
کیک بدون شیر

طرز تهیه کیک بدون شیر

کیک بدون شیر

طرز تهیه کیک بدون شیر شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد! با وجود اینکه از فواید شیر زیاد گفته شده اما بعضی افراد به دلیل حساسیت به لبنیات و کلسترول بالا نمی توانند آن را مصرف کنند. از طرفی کیک بدون شیر بسیار دستور پخت راحتی دارد و تنها به چند ماده اولیه نیاز دارد که معمولا همیشه در دسترس همه قرار دارد. این کیک به کیک اورژانسی هم معروف است چون طرز تهیه آن بسیار آسان است و خیلی فوری هم آماده می شود. در این مقاله با بهترین فروشگاه لوازم قنادی همراه باشید تا با طرز تهیه کیک بدون شیر آشنا شوید.

لینک مفید: طرز تهیه خامه قنادی در خانه

مواد لازم برای تهیه کیک بدون شیر

کیک بدون شیر، جزو ساده‌ترین کیکهای دنیاست که پخت آن برای همه افراد راحت است. این کیک تنها به چند مواد اولیه بسیار ساده نیاز دارد که  در هر خانه ای پیدا می‌شود. در مواد اولیه این کیک تخم مرغ و کره هم وجود ندارد به خاطر همین یکی از ساده ترین دستورهای کیک بدون شیر است.

لینک مفید: اسانس خوراکی

مواد اولیه کیک بدون شیر

آرد: 2 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
آب: 1 پیمانه
روغن: 1 پیمانه یا کمتر
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق غذاخوری
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری

این مواد برای 6 تا 8 نفر مناسب است. برای کم و زیاد کردن این تعداد کافیست تا مواد اولیه را به یک نسبت کم یا زیاد کنید.

 

لینک مفید: پودر جوانه گندم

مراحل تهیه کیک بدون شیر

سرعت بالای آماده سازی و پخت این کیک باعث محبوبیت کیک بدون شیر است. برای آماده کردن مواد اولیه آن تنها 15 دقیقه و پخت آن به 40 تا 45 دقیقه زمان نیاز است.

برای پخت کیک بدون شیر مراحل زیر را انجام دهید:
– فر را از قبل گرم کنید و دمای آن را روی 180 درجه سانتی گراد قرار دهید.

-در مرحله بعد مواد خشک مانند آرد، بکینگ پودر، شکر و نمک را با هم ترکیب کنید و به هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. مواد مخلوط شده را الک کنید. این کار را دو تا سه بار انجام دهید تا بافت و پف کیک شما بهتر شود.
-وانیل و روغن را به مواد اضافه کنید. آب را هم کم کم و به آرامی به موادتان اضافه کنید تا مایع کیک رقیق تر شود.

-قالب مناسب و مورد نظر خود را انتخاب کنید. کف آن را چرب کنید و روی آن کمی آرد بپاشید این کار باعث می شود مواد کیک به قالب شما نچسبد. می توانید از کاغذ روغنی هم برای این کار استفاده کنید.

-مایع کیک را درون قالب بریزید و چند بار به آرامی ظرف را به میز بکوبید تا حباب های اضافی آن خارج شود.
-کیک را در طبقه وسط فر قرار دهید. حدود 40 دقیقه بعد کیک شما آماده است. زمانی که دیدید روی کیک در حال طلایی‌شدن است، یک خلال‌دندان داخل کیک کنید، اگر مایع کیک به خلال نچسبید، کیک شما حاضر است.
-کیک را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود. این کار باعث می شود کیک راحت از قالب جدا شود.

-کیک خود را با انواع شکلات و میوه به دلخواه تزئین کنید.

لینک مفید: انواع کره و روغن قنادی

نکات مهم برای پخت کیک بدون شیر

برای اینکه کیک بهتری داشته باشید نکات زیر را رعایت کنید:

  • به‌جای استفاده از وانیل در این کیک، می‌توانید از دارچین یا زعفران استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید مقداری گلاب نیز به این کیک اضافه کنید.
  • اگر در خانه کره دارید، بهتر است که از یک پیمانه کره ذوب شده استفاده کنید؛ با این کار عطر و مزه کیک شما بسیار بهتر خواهد شد.
  • هرچند که این کیک را می‌توان بدون تخم‌مرغ هم درست کرد، ولی می‌توانید 2 عدد تخم‌مرغ نیز به کیک بدون شیر خود اضافه کنید.
  • بسته به سلیقه خود، می‌توانید مقدار شکر را در این کیک کاهش داده و کیک رژیمی سالم‌تری داشته باشید.

لینک مفید: لوازم قنادی مورد نیاز در خانه

آیا کیک بدون شیر خراب می شود؟

رسپی های مختلفی از انواع کیک های بدون شیر وجود دارد که مواد دیگری را جایگزین شیر می کنند و نه تنها کیک خراب نمی شود که حتی مزه های جدید و خوبی نیز خلق می توان کرد. از نظر علم آشپزی، وجود شیر در اکثر رسپی‌های کیک، برای چند منظر است. یکی از مهم‌ترین دلایل، نرم شدن و پف خوب کیک است. این اتفاق به دلیل چربی موجود در شیر پدید می‌آید و لطافت کیک را به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر هر چه شیر پر چرب تر باشد بافت و طعم کیک بهتر خواهد بود. یکی دیگر از دلایل وجود شیر، جلوگیری از پخش بوی زهم تخم مرغ در کیک است. و نهایتا دلیل دیگر وجود شیر، توانایی شیر در ارتباط بین مزه‌های مختلف و بافت مواد مختلف داخل خمیر کیک است. بنابراین ما باید موادی را جایگزین شیر کنیم که بتوانند حداکثر این نیازها را داخل خمیر جوابگو باشند تا کیک ما با کمترین مشکل مواجه شود.

لینک مفید: آرد سمولینا

کلام آخر

در این مقاله با طرز تهیه کیک بدون شیر و مواد اولیه آن آشنا شدید و متوجه شدید که می توان با کمترین امکانات و مواد اولیه کیک خوشمزه ای برای خود و مهمانانتان آماده کنید. فروشگاه لوازم قنادی لاوین انواع مواد اولیه کیک و شیرینی پزی مانند آرد و پودر، فیلینگ، خامه و مینارین، پودر ژله و دسر، کاکائو و شکلات و روغن و کره قنادی را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به مشتریان عرضه می کند.

لینک مفید: طرز تهیه کیک شکلاتی خیس

4.5/5 - (2 امتیاز)